Kilka wskazówek, jak lepiej zarządzać swoim czasem

Wiele kobiet ma problem z organizacją czasu i ogarnięciem domowych obowiązków przy małych dzieciach. Z doświadczenia własnego i mam, które codziennie spotykam w mojej pracy, mogę Wam podpowiedzieć kilka trików, dzięki którym łatwiej ogarniecie domowe obowiązki, nie będziecie miały poczucia frustracji oraz czasu przeciekającego przez palce i znajdziecie choć trochę czasu dla siebie.

Od czego zacząć?

1. Wyśpij się!

Przede wszystkim od porządnego wyspania się. Wypoczęty organizm funkcjonuje lepiej, myślenie jest sprawniejsze, samopoczucie lepsze i mamy więcej energii do działania. Kiedy jesteśmy wypoczęci, bardziej nam się chce, nie mamy spadków nastroju i szybciej się mobilizujemy do działania, dlatego przy małych dzieciach, zdecydowanie polecam chodzenie wcześniej spać, drzemki w ciągu dnia i spanie do momentu, kiedy śpi dziecko. Nawet jeśli wydaje się Wam, że macie wieczorem tyle rzeczy do zrobienia, to lepiej je odpuścić, położyć się spać wcześniej i skorzystać z tych pierwszych godzin, kiedy dziecko mniej się budzi, a rano wstać z lepszą energią i zrobić to, co zaplanowałyście na wieczór.

2. Stwórz listę rzeczy do zrobienia.

Dla mnie osobiście jedną z najlepszych organizacyjnych pomocy w codziennym życiu jest lista. Pomaga mi zebrać najważniejsze rzeczy do zrobienia, ułożyć je według priorytetów i świetnie porządkuje mój dzień. Kiedy wstaniesz rano i będziesz piła poranną herbatę, weź kartkę papieru i zapisz wszystkie rzeczy, które chcesz albo musisz zrobić w danym dniu. Ja wypisuję zarówno rzeczy ważne, takie jak telefon do spółdzielni albo wysłanie jakiegoś dokumentu, po rzeczy codzienne, takie jak ugotowanie zupy, zrobienie zakupów czy zrobienie paznokci, nałożenie maseczki, upieczenie ciasta itp… Kiedy już wypiszę wszystko, co chciałabym zrobić, układam sprawy według priorytetów. Co to oznacza? Zawsze jako pierwsze stawiam sprawy pilne, takie jak telefony, listy, dokumenty, ubezpieczenia, lekarzy, umowy, rachunki. Później są obowiązki domowe, takie jak wstawienie zupy, sprzątanie, odkurzanie, wstawienie prania. A na koniec rzeczy dodatkowe, takie jak manicure czy email do koleżanki. Wykonywanie zadań według priorytetów pomaga mi ograniczyć stres, uporać się z najważniejszymi rzeczami, poczuć się lepiej i wykorzystać pozostały czas na kolejne rzeczy.

3. Nie mnóż obowiązków.

Pamiętaj, żeby planować tylko to, co konieczne. Jeśli jesteś zmęczona i masz kilka rzeczy do zrobienia w ciągu dnia, to nie planuj kolejnych, które nie są konieczne. Na przykład, nie planuj sortowania ubranek dziecięcych, kiedy wiesz, że musisz ugotować obiad, zrobić prasowanie i odkurzyć mieszkanie. To wystarczająco na jeden dzień.

4. Nie rozpraszaj się.

Jeśli zależy Ci na lepszej organizacji czasu, to postaraj się ograniczyć czas spędzany przy komputerze, TV, telefonie i skup się na tym, co masz zrobić w pierwszej kolejności. Internet i telewizor to prawdziwi zjadacze czasu. Dlatego odłącz się od sieci, dopóki nie zrobisz tego, co zaplanowałaś. Wykonaj ważne telefony, ugotuj obiad i zamknij listę zadań, a dopiero później usiądź do komputera albo włącz telewizor. Jeśli bardzo potrzebujesz skorzystać z internetu, to wyznacz sobie limit czasowy, na przykład pół godziny i kiedy czas minie , zamknij komputer. Wyjdź na spacer i dotleń się. To lepsze od wirtualnej rzeczywistości 🙂

5. Wykorzystaj czas, kiedy dziecko śpi.

Dla wielu mam drzemka dziecka to czas, kiedy nie wiadomo w co ręce włożyć. Aby uprościć sobie zadanie, przede wszystkim zadecyduj, czy wolisz odpocząć czy chcesz nadrobić zaległości. Czy rzeczy, które chcesz zrobić są bardzo pilne czy mogą poczekać? Jeśli jesteś bardzo zmęczona i bez energii, to zostaw wszystko i połóż się razem z dzieckiem. Kiedy będziesz wypoczęta, szybciej zrobisz to, co zostało. Jeśli jesteś w formie, na spokojnie rozpraw się z czekającymi obowiązkami. Rób to, co masz na liście i odhaczaj to, co uda Ci się zrobić.

6. Gotuj proste posiłki.

Wiele z nas przechodzi codzienne frustracje w związku z czasowym ograniczeniem, zmęczeniem i chęcią bycia idealną mamą i żoną. Moja rada jest taka – postaw na swoje samopoczucie. Dla Twojej rodziny najważniejsze jest to, jak Ty się czujesz psychicznie i fizycznie. Nie jest im potrzebna zmęczona, smutna mama, która jest przytłoczona nawałem obowiązków. Potrzebna jest im mama radosna, szczęśliwa i pełna energii życiowej. Dlatego nie katuj się chęcią bycia idealną i postaw na prostotę. Ugotuj zupę, makaron z sosem, risotto albo zamów coś na wynos. Nie baw się w lepienie pierogów czy robienie gołąbków. Zostaw sobie tak ambitne gotowanie na czas, kiedy dzieci podrosną, a Ty będziesz się nudzić 🙂 Nie gotuj późnym wieczorem. W zamian, wykorzystaj czas, kiedy dziecko jest spokojne i nie kaprysi. Pokrój warzywa, przygotuj stół. Zrób tyle, ile możesz w czasie, kiedy dziecko się bawi. Dzięki temu nie będziesz się stresować, że nie zdążysz, a wieczór będziesz miała dla siebie.

7. Zaplanuj kilka rzeczy dla siebie.

Niezależnie od planu dnia i jego intensywności, pamiętaj o sobie i swoich potrzebach. Organizacja czasu to także wygospodarowanie kilku chwil dla siebie w ciągu dnia. Zapisz na liście rzeczy do zrobienia kilka drobnych przyjemności, które pomogą Ci się uporać z obowiązkami. Możesz zaplanować wypicie dobrej kawy, zjedzenie jakiegoś smakołyku, słuchanie ulubionych piosenek albo telefon do przyjaciółki. Dzięki takim drobiazgom nie będziesz miała poczucia frustracji z nawału pracy. Poczujesz się doceniona przez samą siebie, a to doda Ci tylko energii.

8. Nastaw się pozytywnie.

Organizacja czasu to po prostu pozytywne myślenie. Nie wiem, czy to nie najważniejsza sprawa w organizacji czasu i czy nie powinna znaleźć się na początku 🙂 Bo nastawienie jest kluczowe dla naszego samopoczucia i motywacji. Jeśli wstanę rano i pomyślę, że znów mam tyle rzeczy do zrobienia, to będę tak przytłoczona, że nie zrobię niczego. Ale jeśli wstanę i pomyślę sobie, ile fajnych i ważnych rzeczy dziś uda mi się zrobić i  do każdej z nich podejdę z zapałem, to będę miała tonę energii, nawet jeśli będę niewyspana. W każdej rzeczy można znaleźć pozytywy. Odkurzanie pomaga spalać kalorie, a mycie okien jest dobre dla kondycji. Telefony urzędowe budują naszą cierpliwość, a gotowanie obiadu może pobudzać kreatywność. Wszystko zależy od punktu widzenia.

Mam nadzieję, że powyższe triki przydadzą Ci się i że pomogą Ci w codziennej organizacji czasu. I że dzięki nim zyskasz odrobinę czasu dla siebie 🙂 A jeśli czujesz, że przydałaby Ci się pomoc i chciałabyś zapoznać się blizej z organizacją czasu, to zapraszam na 3-tygodniowy Trening Online: MAMA DOBRZE ZORGANIZOWANA, na który właśnie trwają zapisy!

MAMA DOBRZE ZORGANIZOWANA – TRENING ONLINE DLA MAM

(Wyświetlono 1 163 razy, 1 wyświetleń dzisiaj)

Powiązane Artykuły

Dodaj komentarz